halwa telinga

Thursday, March 29, 2012

Menginjak 33tahun..Adakah aku benar-benar bersyukur...

Assalammualaikum semua

Walau pun belum mencecah tarikh 33tahun tapi petang-petang hari ni (waktu saudi) telah melelehkan airmata saya dengan mendayunya bila membaca entry adik perempuan saya..Satu-satunye adik puan dalam kuarga hehehe...very2 touching ngan kata-katanya dalam blog dia.

Arghhh usia 33tahun bak kata mak ucu saya dah besar, dah tak leh terbalik la nombor 33tahun tu..tetap! hehehe

Benar-benarkah saya menghayati erti kehidupan dan perjalanan yang ALLAH kurniakan buat diri saya ini? Bersyukurkah saya?

Yaaaa...saya benar-benar bersyukur dalam semua aspek yang ALLAH berikan dan tentukan buat diri saya...Saya tertanya-tanya sampai bilakah ALLAH memberikan nafas buat saya..Lantas saya kerap berdoa agar saya punya lagi waktu yang panjang dalam kehidupan ini. Yang menentukan ALLAH jua...

33 tahun bukan satu masa yang singkat..penuh dengan pengalaman dan rentetan kehidupan yang ada manis dan duka. Cuma saya, masih perlukan lagi perubahan dalam sikap..emosi..perubahan dalam rupa sahsiah diri yang masih lagi banyak kekurangan...saya benar-benar ingin lagi berubah..kalau dulu tak betudung, saya bertudung..kalau dulu tak kenal tudung labuh saya dah boleh pakai tudung labuh...kalau dulu saya kenal kasut tumit tinggi 3-4inci gara-gara keje travel agency sekarang saya pakai sandal dan stokin...kalau dulu saya da khatam 4-5kali ngaji Al-Quran tapi saya perlukan lagi kelancaran dari bacaan dan tajwid.(saya benar-benar buta tajwid walau dulu da khatam byk kali hehehe)Kalau dulu dunia saya hanya rumah-keje-rumah sekarang saya memahami erti persahabatan dan persekitaran dan kejiranan..Tidak semua orang suka kan kita..tidak semua orang boleh memahami diri kita tapi kita boleh ubah supaya seseorang mengenali kita dengan nilai kasih sayang yang tulus ikhlas.

Saya belajar kesusahan dari dulu..mujur saya diberikan ALLAH suami yang hidupnya susahnya..sama-sama kenal apa itu erti susah saya bersyukur itu.

Allah berikan saya zuriat untuk memberikan kehiburan buat keluarga saya dan keluarga mertua..buat adik-adik yang ingin kan anak buah walau saya adalah sebenarnya seorang yang amat penakut...mengigil saat-saat di hospital...trauma dan fobia di dalam bilik bedah..saya memang benar-benar seorang yang berdarah gemuruh..Kegigilan saya akan jelas kelihatan. Tapi ALLAH berikan juga saya kemudahan untuk menikmati saat kehamilah dan kelahiran.

Allah ambil babah saya dalam usia yang muda belia tapi akhirnya ALLAH berikan saya suami yang benar-benar memahami dalam kehidupan. Bukan kah itu semua hikmah di atas segala sesuatu kejadian.

Saya bukan sekolah dari aliran keagamaan..pendidikan agama saya hanya yang asas..saya belajar dari semua aspek dalam kehidupan. Insya ALLAH saya perlukan lagi ilmu dan sokongan.

Dalam meniti usia 33tahun ini apalagi yang saya perlukan? Saya da diberikan rezeki menunaikan haji di usia muda...bukan kah itu nikmat yang tidak terkata...saya diberikan kekerapan ke RUMAHNYA..bukan kah itu pilihan yang ALLAH berikan..Saya benar-benar bersyukur. Alhamdulillah.

Apa lagi yang saya inginkan?..Saya selalu ingin menjadi anak yang baik pada mama saya walau saya jauh dari mata dia.Mama saya kawan dan pendengar yang paling setia.Saya bersyukur kerana terpilih berada di dalam rahim mama.Saya selalu harapkan agar saya dan mak mertua sama-sama sentiasa memahami dan boleh bergelar kawan. Menerima kekurangan saya..Melihat saya dari mata hati...Saya mahu kan keharmonian yang berpanjangan dalam hubungan kekeluargaan antara kami..Menyayangi hanya kerana ALLAH...jauh dari rasa iri dan hasad...Saya latihkan diri mejauhkan diri dari perkara yang ALLAH tidak suka..Saya masih lagi berusaha dan berusaha.

Terima Kasih buat teman-teman yang memberikan ucapan dan mendoakan pada angka 33tahun ini. Sekali lagi ALLAH memberikan pernafasan dalam kehidupan.

Terima Kasih buat suami atas hadiah pakej percutiaan yang lalu in advance. Tidak ternilai dari pandangan mata tapi bernilai di lubuk hati dan rasa. Terima Kasih!

Saya berbangga kerana babah berikan saya nama NORKAHERAH seperti nama ibu negara mesir KAHERAH memang lain dari yang lain..hehehe...Alhamdulillah..

Sekarang saya sudah 33 tahun meniti usia hidup. Terima Kasih Ya ALLAH....ALhamdulillah...Semoga hari-hari berikut saya diberikan peluang dan peluang lagi untuk berubah..untuk sentiasa bermuhasabah diri..untuk istiqamoh dalam sesuatu yang saya lakukan dan ubahkan dalam diri ini...Mudah-mudahan..Amin.


6 comments:

mdmlala said...

sedih jugak baca entry kau...

Unknown said...

KaK Erah,
Selamat Ulang Tahun semoga dimurahkan rezeki dan sihat selalu..bersama anak-anak yang disayangi serta suami yang dicintai.. semoga terus diberkati oleh ALLAH SWT hingga ke syurga.. amin

KAHERAH said...

Rin..makassih astas doanya..amin

Ahmad nazrimi said...

Selamat hari lahir dari kami..semoga bahagia dunia akhirat..juga semoga panjang umur dengan kebajikan..sama2 lah kita berada untuk ke Jannah Allah SWT -
Rumah a9..

Ahmad nazrimi said...

Sama2lah kita berdoa untuk ke Jannah Allah..

KAHERAH said...

Ahmad Nazrimi dan Miraney sekeluarga..

Terima kasih atas doa dan ucapan..Insya ALLAH mudahan yang terbaik ditentukan perjalanan kita kelak..Amin

Jenguk-jenguk gak cete yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...