halwa telinga

Wednesday, May 9, 2012

Disia-siakannya Umur

Assalammualaikum semua..

Hari ini saya ingin berkongsi pembacaan saya tentang Umur...Bukan nama orang dak Omar tapi Umur..yakni Usia..Age..atau bila orang nanye "How Old Are You?"kehkehkeh dan yang kita beri jawapan tulah UMUR..18 ke 22 ke 50 ke..ngeh ngeh ngeh..

Semua sedia maklum,sesuatu yang hilang itu sudah pasti tidak dapat diganti. Hilang satu ganti seribu. Satu pergi seribu yang datang (Cehwah!mahu dibambu ni!)Tetapi bagaimana dengan umur kita yang pergi beredar meninggalkan kita. Boleh ke kita berpatah balik atau mencari gantinya. Sesungguhnya nikmat umur yang ALLAH berikan hanya sekali sahaja,ianya tidak akan berulang kembali. Umur yang berlalu tetaplah berlalu. Maka sia-sialah sekiranya kita tidak manfaatkannya.

Apa yang telah lalu itu telah musnah dan apa yang diangan-angankan itu masih ghaib
dan engkau memiliki waktu di mana engkau berada di dalamnya

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:

 Rindunya dah 3 bulan tak gie...Itu juga hikmah..baru 3 bulan bagaimana yang menunggu bertahun-tahun nak ke sini..Aku patut bersyukur selalu..ALHAMDULILLAH..
"Dan apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mahu berfikir, dan ( apakah tidak ) datang kepada kamu pemberi peringatan maka rasakanlah (azab Kami ) dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim seorang penolong pun"

                                                                                                                                (Fathir : 37)

Allah bertanya, "Berapa tahunkah lamanya kamu tinggal di bumi." Mereka menjawab : "Kami tinggal ( di bumi ) sehari atau setengah hari, maka tanyakanlah kepada orang-orang yang menghitung."

                                                                                                              (Al-Mukminun ;112-113)

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud :

"Kamu tidak tinggal (di bumi ) melainkan sebentar saja,kalau kamu sesungguhnya mengetahui. Maka apakah kamu mengira, bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja ) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami. Maka Maha Tinggi ALLAH, Raja Yang Sebenarnya tidak ada Tuhan ( yang berhak disembah selain Dia, Rabb (yang mempunyai) 'Arsy yang mulia."
                                                                                                             (Al-Mukminun : 114-116)

Rasulullah s.a.w bersabda : " Ada dua kenikmatan yang dilupakan kebanyakan orang, iaitu kesihatan dan waktu terluang."

Perkara terbesar yang mensia-siankan umur adalah kemaksiatan. Apa yang sangat dicari oleh orang-orang soleh yang terdahulu adalah umur. Apabila umur telah pergi pada kemaksiatan maka hilanglah dunia dan akhiratnya. Hanya kepada ALLAH lah kita mohon perlindungan.

Orang-orang soleh etrdahulu sangat berhati-hati dengan perkara-perkara yang mubah kerana takut terjatuh pada sesuatu yang makruh. Sedangkan kita, tidak hanya melakukan mubah saja,tetapi juga yang maksiat. Hanya kepada ALLAH lah kita memohon agar kita dapat bertaubat.

Dikatakan kepada Kanzun Ibnu Mabrah : " Duduklah bersama kami untuk bercakap-cakap." Dia menjawab : "Tahanlah matahari." Maksudnya,matahari datang dan pergi. Sedangkan umur terus berlalu dan hilang.

Kita datang dan pergi untuk keperluan kita
dan keperluan orang yang hidup tidak akan habis
Dia mati bersama orang yang memerlukannya dan tinggallah keperluannya yang tersisa
Yang kecil menjadi besar yang besar menjadi musnah
waktu makan,siang datang,waktu makan malam berlalu
Apabila malam hari menutup siangnya
maka setelah itu datanglah siang yang telah hilang

1 comment:

KAHERAH said...

Ejalll kat sini leh komen daaa...klik2 jek kat sini..

Jenguk-jenguk gak cete yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...