halwa telinga

Wednesday, May 2, 2012

Sentiasa memikirkan kurnia ALLAH

Assalammualaikum semua...


 Miniaturk,Istanbul Turki. Indahnya Ciptaan ALLAH..Jauh perjalanan luas pengalaman..Luas lagi kena kumpul ongkosnya huahuahua

Hari ke 3 kami ke Miniaturk..replika bangunan dan tempat yg perlu di lawati bila ke Turki. Nak ke Miniaturk ada mencabar sikit...dah naik tram kena plak naik busnya..Ni kira jauh ke pedalaman sikitlaaa..tapi enjoy..turun naik bukit nak nyampai sana hehehe...cuaca pagi itu amatlah sejukkkk..


Anas Ibn Malik r.a berkata "Dhamam Ibn Tsa'labah datang menemui Rasullah yang sedang duduk membelakangi kita. Dia bersabda : " Dimanakah Ibnu Abdul Muthalib?" Dan kami menjawab ; " Itulah dia,lelaki yang putih bersih dan menawan untuk di pandang. "Maka dia melangkah kepadanya dan bertanya : "Wahai Ibnu Abdul Muthalib?"

Rasulullah menjawab : "Tanyalah apa yang hendak kau tanyakan!"

Dhamam bertanya : " Siapakah yang meninggikan langit?"

Rasulullah menjawab : " ALLAH "


Dhamam bertanya lagi : " Siapakah yang menghamparkan bumi?"

Rasulullah menjawab : " ALLAH "

Dhamam bertanya lagi : " Siapakah yang menegakkan gunung-ganang?"

Rasulullah menjawab : " ALLAH "

Dhamam bertanya : " Saya bertanya kepadamu siapakah yang meninggikan langit, menghamparkan bumi dan menegakkan gunung ganang. Apakah ALLAH mengutus kamu kepada kami sebagai Rasul?"

Rasulullah menjawab : " Ya benar."

Dia bertanya lagi : " Saya bertanya kepadamu siapakah yang meninggikan langit, menghamparkan bumi dan menegakkan gunung-gunung. Apakah ALLAH memerintahkanmu untuk memerintahkan kami agar mendirikan solat lima waktu?"

Rasulullah menjawab : "Ya benar."

Lalu dia berkata : " Saya bersaksi tidak ada Tuhan selain ALLAH dan engkau adalah Rasul-NYA. Demi ALLAH, saya tidak akan menambah dan mengurangkan apa yang saya dengar. Saya adalah Dhamam Ibn Tsa'labah, saudara Bani Saad Ibn Bakar."

Setelah dia pergi, Rasulullah s.a.w bersabda : " Barangsiapa yang senang melihat penduduk syurga, maka lihatlah orang itu."

Segala sesuatu menunjukkan kepada ALLAH,langit, air,sinar,gunung,hujan,batu,manusia semuanya mengatakan bahawa di sana ada Tuhan.

No comments:

Jenguk-jenguk gak cete yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...