halwa telinga

Saturday, October 13, 2012

Doa

Assalammualaikum...

emm da macam fobia plak aye...kejap-kejap turun tangga dengar kot-kot anak dara ada jerit kat luar hehehe...kejap-kejap tekan remote tengok kot-kot Dina balik hahahaha..padahal da bekalkan dia hpone ke sekolah. Ya ALLAH berikan aku keyakinan dalam setiap perbuatanku.

Sedikit intipati dari pembacaan ilmiah saya..Yakni DOA

"Berdoalah kepada-KU,nescaya AKU perkenankan bagimu.

(Surah Al-Mukmin :60)

Allah akan selalu bersama hamba NYA yang banyak berdoa dan banyak berharap kepada NYA. Oleh kerana itu,janganlah kita mensia-siakan waktu kecuali untuk menyentuhkan wajah di tanah (solat).Itu lebih mulia bagi kita.

Menjelang Subuh adalah merupakan waktu yang terbaik untuk berdoa kepada ALLAH. Dalam sahih al bukhari dan Muslim ada di sebutkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda ; "Pada waktu sepertiga terakhir dari malam Allah turun ke langit dunia dan berfirman : "Tiada seorang pun yang meminta sesuatu kepadaKU melainkan akan AKU beri. Tiada seorang pun yang memohon keamponan kepada KU melainkan akan AKU amponi. Dan tiada seorang pun yang berdoa kepada KU melainkan AKU kabulkan doanya.

Dalam sunan At-Tarmidzi disebutkan hadith dari Salman bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :"Sesungguhnya ALLAH merasa malu terhadap hamba-NYA yang mengangkat kedua tangannya (yakni berdoa) kemudian ditariknya tangan itu kembali dalam keadaan kosong ( belum dikabulkan )."

Doa yang paling baik dilakukan adalah pada waktu sujud setelah solat malam, pada hari jumaat dan pada hari Arafah. Hendaklah kita berdoa dengan mengucapkannya perlahan dan lemah lembut. Allah s.w.t berfirman yang bermaksud :

"Berdoalah kepada Rabbmu dengan merendah diri dan suara yang lembut.Sesungguhnya ALLAH tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas."                                                           (Al-A'raf : 55 )


" Dan apabila hamba-hamba-KU bertanya kepadamu tentang AKU, maka jawablah bahawasanya AKU adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada KU, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah ) AKU dan hendaklah mereka beriman kepada KU,agar mereka selalu berada dalam kebenaran."       
                                                                                                                       (Al-Baqarah : 186)
Siap amik gambo lagi..Punyalah jauh pintu masuk rumah dengan pintu garaj,mana nak dengau!hahahaha


Jom kita BERDOA..


( Ada ke abah ajar Dina kalau terjadi lagi hal macam haritu baling batu kat zink parking macam anak-anak arab buat,agar abah leh lari turun konon-konon nak marahkan anak-anak arab tu yang suka baling batu kedalam tembok rumah kita..sib tak kena kete DOL!)hahahahaha..boleh juga idea tu abah nye...

3 comments:

inc3 said...

Babe,sedih baca cite dina ari tu.amacam skola tu bule cuti?suka suki sampai drebar bas pun xtau.Alhamdulillah anak ko selamat.betul kata ko Allah lindungi dia.aaminnn...

Doa yg terbaik utk ko dan family..

KAHERAH said...

Hehehe..semua org sedih baca kisah dak Dina..mahu tak..pengalaman babe...hari2 aku pesan begitu begini jika kejadian yg sama berulang lagi...mmg menguji betul laaa..Insya ALLAH babe sentiasa mendoakan yg terbaik...Aamiin

mdmlala said...

Dgn aku2 trauma..

Bgus info doa tu..
Yg penting selalu bersangka baik dengan Allah

Jenguk-jenguk gak cete yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...