halwa telinga

Monday, October 8, 2012

Tuhan Jagakan Dia...

Assalammualaikum semua..

Meh dok cete meh...Korang boleh bayangkan tak eik...Cer bayangkan sekarangkan..hehehe tapi nak bayangkan apa kalau lum cete apa kehalnye mak jemah oi!

Bayangkan bagi pihak aku dan suami..anak-anak korang duduk kat luar tu, luar tembok rumah dekat depan pintu garaj selama hampir 5jam dalam keadaan summer sekarang ni...Hah bayangkan sekarang! Itu korang bayangkan tapi yang mengalami anak aku dak dina...aduh kakak.....pilu hati mama dan abah nak!....muka anak aku rentunggggg!!! terbakau hitam!..Ya ALLAH..ye na deh tambiii!!! nape tak sekolah korang tak bgtau parents...

As usual aku dan dina akan nunggu bas setiap jam 6.20pg sebab bas dia pick up memang punctual 6.30pg...Semalam ok..kejadiannye semalam 7/10/12 ini memang leh masuk diari.

Lepas tengok Dina dah naik bas macam biasa aku naikla atas..rumah aku ini belakang jadi apa segala bapak bunyi memang tak dengau!

rupanya dina balik semula setengah jam pastu...Yang bas ni pulak idakla ko reti nak hon bagai nak rak..call la aku ke apa bgtau anak ada kat luar tak sekolah hari ni.

Bayangkan lagi sekali Dina terjerit-jerit panggil "Mama,abah adikkkk bukala pintu kakak kat luar ni...Aduhhh kakak...nasib baik dia kata mula-mula dia nangis..dan nasib baik dia cerdik! dia leh cakap "takpela nanti mama buka pintu time aku balik sekolah macam biasa aku tunggu...Tengah panas ok..sampai dia terbaring tido kat luar pintu..korang dapat bayangkan tak????Ya ALLAH menguji IMAN aku dan suami korang tahu?????

Bayangkan anak aku makan bekal depan pintu..tersengguk-sengguk n terjerit bagitahu mama bukala pintu kakak panas ni berpeluh-peluh. Ya ALLAH hibanyaaaa hati aku ni ALLAH sahaja yang tahu...

Nasib baik suami semalam teragak nak makan LAHAM Mendiii..kul 11.30 dia buka aja pintu garaj anak dia da terpa kat dia..apa lagi menjerit abahnye tengok muka anak da hangussss..nasib baik anak aku tak pitam!! Nauzubillah nasib baik Tuhan lindungkan Dina dr musibah lain.

Dina punyalah meraung bila nampak abah. Aku apatah lagi bila laki aku menjerit bgtau hal anak...Dina..dina...luluh hati mama nakkk....

Sepanjang hari semalam Dina tak habis-habis lakonkan semula apa yg terjadi..bgtau dia tulis nota n selitkan bawah pintu kot-kot dia kata mama nampak siap campak kan sepit rambut dia lagi nak bgtau dia ada kat luar garajjjj!! Ye na deh tambiiii!!! Rasakan korang kena segala bapak soundtrack laki aku keluarkan tapi jangan bimbang ALHAMDULILLAH segala bapak cacian dan makian masih terkawal dari mulut suami aku yang memang penuh adab sopan santun ni...Dia tak akan maki sesuka hati kerana masih ada IMAN!!!

Harini tak tahula apa cerita kat sekolah tu..abah dok terjah baikkk punyaaa..sekarang menunggu abah balik nak dengau story the mory...

Kalau sekolah lama dulu aku memang bekalkan dina hapone..tapi sekolah tambii ni tak boleh bawa..displin ketat segala bagai!! jadi kalau dulu dina da nak dekat sampai rumah dia akan col suh buka pintu n apa2 kes dia akan col...Jadi bermula hari ini aku dan suami bekalkan semula hapone lantaklaaaaa janji anak aku selamat..

Ok mesti korg tanye nape tak tekan locengg..umh kami loceng elekkkkk....takde okkk!!Langkah seterusnya (bila da jadi baru nak sedar!!) buatkan dina extra satu remote garaj!!!

Cerita dina lagi..ada lah orang arab lalu nak g market belakang rumah ni..sib baik arab tu pandai cakap org putih..Dina cakap "sir can I borrow ur mobile?..

Arab ni plak tak bawak hapone aduhhhhh....tapi apa salahnya ko tolong cara lainnnn...tapi kita tahu itu tidak ditakdirkan ALLAH dalam kejadian semalam.

Hari-hari bila melangkahnya kaki suami nak ke tempat keje dan melangkahnya kaki dina ke sekolah doa aku semoga ALLAH pelihara keselamatan mereka tak pernah lupa..tak pernah kurangggg...Ini memang menjadi pengajaran buat kami! ALLAH memberikan peringatan untuk kekuatan IMAN..IMAN aku semalam memang belum cukup kuat untuk dugaan semalam..Ya ALLAH...daifnye akuuuuu...

Anak kami..amanah kami berat dan menanggung kami..yang melihat hanya boleh berkata dan menjeling huhuhuhu...

Dina sampai fobia..taknak g sekolah laaa...dan berulang-ulang cakap mama buka pintu awal-awal tau nanti jadi macam semalam kakak tido luar garaj...

AKu!!suamii!! Menangisssss tahu takkk..merah biji mata pk kan anak...Ini kat sini kalau balik Mesia nanti yg penuh pelbagai kes apa kehal la pula kan? Selagi kita boleh jaga dan elak dan pelihara..kita usaha..tapi jika " KUN FA YA KUN"..maka jadilah juga...ALLAH...ALLAH..ALLAH peliharakan orang yang aku sayang untuk aku jadi bertambah kuat! untuk aku kuat dalam ujian ini..untuk aku kebal pelihara IMAN diriku..

Melihat DINA hati jadi sayu..paling tidak aku bersyukur dia selamat semalam!Paling tidak aku tahu dia cerdik menangani situasi..AKU nampak dia bijak berfikir apa yg perlu dilakukan...Jangan kata aku tak ajar..setiap hari aku ajar..1)kalau ada org yg kakak tak kenal jangan layan..2) jerit dengan kuat jika ada yg kacau kakak 3) gigit dia kalau dia sentuh tempat-tempat (aku tunjukan) ini!

Aku pesan lagi semalam..jika berulang lagi kes macam tadi kakak jangan nangis kakak duduk diam2 di luar..doa banyak-banyak..zikir pada ALLAH..aku ajar dia lagi ayat pelindung diri...

perkataan pertama dia kata bila abah buka pintu..Dina cakap " ALHAMDULILLAH Ya ALLAH,abah aku buka pintu..terima kasih ya ALLAH..." sedih kan????

Bak kata aku nak kuar dari mulut naga masuk mulut buaya!! sebab apa kuar dr sekolah lama sebab tak tahan masuk sekolah baru ye na deh tambiii buat camni plakkk hahahahaha..

apa2 pun ketentuan perjalanan semalam dan akan datang hanya ALLAH yang tahu....

YA ALLAH lindungi suami dan anak-anak ku..Jagailah keselamatan mereka di mana sahaja mereka berada...Berikan mereka kesihatan tubuh badan yang baik...(Itu doa aku tiap-tiap hari!!) Aamiin....

4 comments:

Ahmad nazrimi said...

Alhamdulillah ..
Takde ape2 jadi kat anak buah Aku seorang ni...
Iktibar untuk kita semua yang berada Di rantau an ni..
Acik baru Je Bangun tidur Dina...
Tapi baca Keisha Dina ni..
Terus terus keluar manik2 Dari kolam air Acik..
Alhamdulillah Dina tak ape2..
Buat ERah ..sabar aje lah..syukur pada Allah SWT..

mdmlala said...

bonda tak leh tidur malam td terpikir cmner dina berpanas kat luar, hancur hati bonda ni kakak..

bonda janji akan doakan kakak n adik sentiasa dibawah lindungannya...

Ejalz said...

siannn dak dina.... alisya pun penah ada kejadian lebih kurang masa dia tadika kat tawhid... masa tu, dia blk tengahari so waktu lunch saya akan balik dan tunggu dia. hari kejadian tu, bas tak dtg2... saya call driver, sepatah omputih tak reti... tapi dia dok sebut pukul 2. so saya paham bas akan smpi lmbt, so saya gi opis semula dan mntk balik pkl 2. rupa2, bas tu dah smpi awal sblm kul 2....tak tahu pukul berapa.... tah-tah lepas saya balik opis tu... dia turunkan aja alisya tepi jalan tu tanpa kisah ada org tunggu ke tak. budak ni pulak bila dah takde mama or abah, dia dah panik tak tahu nak ke mana. dia dok berdiri bawah pokok menangis sambil kata "tree... please help me"... woooo... sedih betul kita.... sbb tak terduga langsung akan terjadi benda nih.... kita mmg tak prepare pun dia apa-apa in case of emergency cam tu... lama dia nangis, baru la ada sorang pompuan arab, rumah depan tepi jalan kelaur dari rumah... dia nmpk alisya nangis sorang2 bwk pokok, terus dia panggil maid indon dia... depa bwk alisya masuk rumah.... bg minum bg makan, then depa soh tunjuk rumah kat mana... ting tong takde sapa bukak pintu... mmg la takde saya lum balik.... smpi la pukul 2, elok sy smpi rumah, tgk depa anak-banak tgh dok berkumpul dpn rumah... alisya nmpk jek mama smpi, terus menangis tak hengat..... ya allah... nasib baik sangat yg nmpk dia bdk arab yg baik... buatnya org lain, tak tahu la nak kata.... sama la kes kita erah.... (tu yg lps tu, dia tumpang tenggek kat umah Mira.... terima kasih sangat2 kat mira and family tlg ringankan beban kami)

KAHERAH said...

Acik Mira..terima kasih..pg2 dah call aku..terima kasih byk atas doamu...

bonda its ok..Alhamdulillah ujian ALLAH tuk anak membesar.

Ejal...hahhhh lebih kurang jek pengalaman kita..pertama kali terjadi..so kalut segala bagai..kata2 pun terluah marah di blog hahaha...alisya bernasib baik sebab ye betul ada org arab yg baik...ni semalam kat sini semua dalam umh tembok ni jd diorg pun tak tahu dina kat luar...yg ada pun sorg mamat arab ni...dua tiga kali lalu lepas dina kata nak pinjam hdpone..jeling2 dina..mungkin nak tolong tapi takut plak..Alhamdulillah mudahan anak2 kita semua akan sentiasa dipelihara ...

Jenguk-jenguk gak cete yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...