Golongan 1.
Kita boleh lihat hari ini sudah ramai umat islam yang
tak sembahyang, bahkan ramai juga yang tak tahu nak
sembahyang. Imam Malik kata jatuh kafir kalau tak sembahyang tanpa sebab. Imam Syafi kata jatuh fasik
(pun masuk neraka juga) kalau ia masih yakin sembahyang itu fardu.
Golongan 2.
Orang yang mengerjakan sembahyang secara zahir
sahaja, bacaan pun masih tak betul, taklid buta,
main ikut-ikut orang saja. Belajar sembahyang maupun
secara resmi atau tak resmi tak ada. Ilmu tentang
sembahyang tiada. Golongan ini tertolak bahkan
berdosa besar dan hidup dalam keadaaan derhaka kepada
Allah Taala.
Golongan 3.
Orang yang mengerjakan sembahyang, bahkan tahu ilmu
mengenai sembahyang,
yang kuat. Jadi mereka ini sekejap sembahyang,
sekejap tidak. Kalau ada masa dan mood baik ia
sembahyang, kalau sibuk dan terkocoh kacah, ada
program kenduri, pesta ria, berziarah bermusafir,
letih dan penat, maka ia tak sembahyang.Orang ini
jatuh fasik.
Golongan 4.
Orang yang sembahyang, kalaupun ilmunya tepat, fasih
bacaannya,tetapi tak khusyuk kalau diperiksa satu
persatu bacaannya, lafasnya banyak yang dia tak faham,
fikirannya tak terpusat atau tak tertumpu sepenuhnya
pada sembahyang yang dilaksanakannya itu disebabkan
tak faham apa yang dia baca. Cuma main hafal saja.
Jadi fikirannya terus tertumpu pada dunia dan alam
sekelilingnya. Fikirannya mengembara dalam
sembahyang, orang ini lalai dalam sembahyang. Neraka
wail bagi orang ini.
Golongan 5.
Golongan yang mengerjakan sembahyang cukup
waktu, tepat ilmunya, faham setiap bacaan sembahyang,
fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tapi tak
dihayati dalam sembahyang itu. Fikirannya masih
melayang mengingatkan perkara dunia, dek kerana
faham saja tetapi tidak dihayati. Golongan ini
dikategorikan sebagai sembahyang awamul muslimin.
Golongan 6.
Golongan ini baik sedikit dari golongan yang kelima
tadi, tetapi main tarik tali didalam sembahyangnya,
sekali sekala khusyuk, sekali sekala lalai pula. Bila
teringat sesuatu didalam sembahyangnya, teruslah
terbawa bawa, berkhayal dan seterusnya. Bila teringat
Allah secara tiba tiba maka insaf dan sedarlah
semula,
menghayati setiap kalimat dan bacaan didalam
sembahyangnya. Begitulah sehingga selesai
Sembahyangnya. Ia merintih dan tak mahu jadi begitu,
lemah jiwa. Nafsunya bertahap mulhamah (ertinya
menyesal akan kelalaiannya dan
masih tak terdaya kerana tiada kekuatan jiwa).
Golongan ini terserah kepada Allah.Yang sedar
dan khusyuk itu mudah mudahan diterima oleh Allah,
mana yang lalai itu moga moga Allah ampunkan
dosanya, namun tiada pahala nilai sembahyang itu.
Ertinya sembahyangnya tiada memberi kesan apa - apa.
Allah belum lagi cinta orang ini.
Golongan 7.
Golongan yang mengerjakan sembahyang yang tepat
ilmunya, faham secara langsung bacaan dan setiap
lafaz didalam sembahyangnya. Hati dan fikirannya
tidak terbawa-bawa dengan keadaan sekelilingnya
sehingga pekerjaan atau apa pun yang dilakukan atau
yang difikirkan diluar sembahyang itu tidak
mempengaruhi sembahyangnya. Walaupun ia memiliki harta
seperti perniagaan dan sebagainya namun tidak
mempengaruhi sembahyangnya. Hatinya masih dapat memuja
Allah didalam sembahyangnya. Golongan ini disebut
orang-orang soleh / golongan abrar / ashabul yamin.
Golongan 8.
Golongan ini seperti juga golongan tujuh tetapi ia
mempunyai kelebihan sedikit iaitu bukan saja faham,
dan tak mengingati dunia didalam sembahyangnya,
malahan dia dapt menghayati setiap makna bacaan
sembahyangnya itu, pada setiap kalimah bacaan
fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tasbihnya
pada setiap sujudnya dan setiap gerak gerinya dirasai
dan dihayati sepenuhnya. Tak teringat langsung dengan
dunia walaupun sedikit . Tapi namun ia masih tersedar
dengan alam sekelilingnya. Pemujaan terhadap Allah
dapat dirasai pada gerak dalam sembahyangnya. Inilah
golongan yang dinamakan golongan Mukkarrabin (Yang
hampir dengan Allah )
Golongan 9.
seluruh golongan tadi. Iaitu bukan saja ibadah
sembahyang itu dijiwai didalam sembahyang malahan ia
dapat mempengaruhi di luar sembahyang. Kalau ia
bermasalah langsung ia sembahyang, kerana ia yakin
sembahyang punca penyelesai segala masalah. Ia
telah fana dengan sembahyang. Sembahyang telah
menjadi penyejuk hatinya. Ini dapat dibuktikan
didalam sejarah, seperti sembahyang Saidina Ali
ketika panah terpacak dibetisnya. Untuk mencabutnya,
ia lakukan sembahyang dulu, maka didalam sembahyang
itulah panah itu dicabut. Mereka telah mabuk dengan
sembahyang. Makin banyak sembahyang makin lazat,
sembahyanglah cara ia nak lepaskan kerinduan dengan
tuhannya. Dalam sembahyanglah cara ia nak
mengadu-ngadu dengan Tuhannya. Alam sekelilingnya
langsung ia tidak hiraukan. Apa yang nak jadi
disekelilingnya langsung tak diambil peduli. Hatinya
hanya pada Tuhannya. Golongan inilah yang disebut
golongan Siddiqin. Golongan yang benar dan haq.
Setelah kita nilai keseluruhan 9 peringkat sembahyang
itu tadi, maka dapatlah kita nilai
sembahyang kita di tahap yang mana. Maka ibadah
sembahyang yang boleh membangunkan jiwa,
membangunkan iman, menjauhkan dari yang buruk boleh
mengungkai mazmumah, menanamkan mahmudah,
melahirkan disiplin hidup, melahirkan akhlak yang
agung ialah golongan 7, 8 dan 9 sahaja.
Sembahyangnya ada kualiti, manakala golongan yang
lain jatuh pada kufur fasik dan zalim.
Jadi di manakah tahap sembahyang kita ? Perbaikilah
diri kita mulai dari sekarang.Jangan tangguh lagi. Pertama-tama soalan yang akan ditujukan kepada kita di akhirat nanti ialah solat /sembahyang kita. Marilah bersama membaiki solat kitaagar segera dapat bantuan dari Allah, agar terhapuslah kezaliman, semoga tertegak kembali daulah Islam.
Sumber : Email�����
No comments:
Post a Comment